Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Sofia mengaku suka anjing


ARTIS kacukan Inggeris, Arab dan Melayu, Sharifah Sofia Syed Hussein terdiam seketika saat diajukan soalan mengenai gambar mesranya sedang bermain-main dengan dua ekor anjing.

Puas juga bersoal jawab sendiri, barangkali memikirkan bilakah masa dia pernah bergambar dengan anjing-anjing itu. Beberapa minit kemudian, akhirnya wanita yang mesra dipanggil Sofia ini mengaku -Ya, saya mengaku. Memang pernah. Itu gambar-gambar saya.

Seingat wanita berusia 25 tahun ini, gambar tersebut dirakam tahun sudah. Tidak pula diingat bila tarikh dan bulan yang tepat. Cuma, masih dalam kotak fikirannya dia pernah bermain dengan anjing milik rakannya di Shah Alam, Selangor.

Lalu kata Sofia, dia hairan mengapa gambar itu dipersoalkan? Bagi dirinya, memegang anjing bukan satu masalah yang besar selagi dia tahu apa yang perlu dilakukan selepas menyentuh makhluk berkenaan. Caranya? Senang saja, bersamak. Semudah itu.

Ada nada tidak puas hati dan kecewa dalam perbualan bersama Pancaindera baru-baru ini. Rasa itu diluahkan secara terperinci satu demi satu.

Boleh bagitahu, anjing-anjing itu milik Sofia ke?

Dua ekor anjing itu bukan kepunyaan saya. Pemiliknya adalah seorang rakan. Dia pun orang Melayu juga. Kedua-dua anak anjing itu baka German Shepherd. Kebetulan hari tu, kawan Sofia ni membawa dua ekor anjingnya berjalan-jalan dan singgah di hadapan rumah. Jadi, Sofia gunakan peluang itu untuk bermain dengan mereka.

Memang jenis tak takut anjinglah ni?

Tidak. Sofia memang suka anjing. Bukan sahaja anjing, malah kucing, burung, tikus hiasan (hamster), burung, arnab, ikan. Binatang macam tuntung dan ikan pun Sofia suka juga.

Yalah, kalau haiwan itu semua orang tidak kisah. Tetapi sekarang ni bermesra dengan anjing. Terfikir juga, orang Islam macam Sofia ini boleh sentuh anjing macam kucing?

Sekali lagi, Sofia tekankan yang Sofia sukakan anjing. Jangan ditanya mengapa Sofia suka anjing. Kalau nak tahu, Sofia pernah bela anjing di rumah satu masa dulu. Anjing itu adalah anjing liar yang datang rumah Tetapi tidak lama kemudian terpaksa halau keluar anjing tu sebab ramai saudara dan sahabat handai tak mahu datang ke rumah selepas Sofia membelanya. Diaorang takut agaknya.

Sejujurnya, kenapa Sofia suka anjing?

Anjing berperanan sebagai penjaga dan pengawal rumah. Penghuni rumah rasa selamat sekira membelanya. Binatang ini juga ada perasaan. Dia tahu kalau ada orang lain pasang niat jahat pada kita. Bukankah anjing juga pengawal pada zaman Rasulullah? Kenapa perlu takut?

Hanya kerana itu?

Ya. Tapi Sofia rasa sekarang ini masa yang tidak sesuai untuk membela anjing. Banyak yang perlu difikirkan. Antaranya kos untuk membela anjing ini. Kena pastikan makanan dan tempat tinggal terjaga. Kalau tidak sempurna, berdosa pula kita.

Sofia tahu hukum selepas memegang anjing?

Sudah pasti tahu. Kena samak. Janganlah pandang rendah dengan ilmu agama Sofia. Sofia tahu batas-batas dalam agama. Air liur anjing itu haram. Kita tidak boleh memegang anjing dalam keadaan basah. Kalau ada perkara yang Sofia tidak tahu, pasti Sofia bertanya orang yang lebih tahu. Sofia bukan insan sempurna. Ada kecacatan dan kekurangan. Sofia pun tak pasti kenapa baru sekarang orang bising pasal gambar tu? Perkara itu sudah berlaku setahun sudah. Mengapa tidak ditimbulkan ketika itu juga. Sebenarnya, Sofia sangat terbuka dengan soal ini, tak kisah. Asalkan kita tahu batasannya.

Maksud Sofia?

Sofia tahu mungkin ada orang yang kurang senang dengan perlakuan Sofia memegang anjing itu. Tapi janganlah pandang sebelah mata berkaitan isu itu. Tidak wajar terus menghukum seseorang atas apa sahaja perlakuan. Mana satu yang teruk? Orang yang bermain dengan anjing atau orang yang memperlekehkan individu yang bermain anjing? Sofia juga tidak kisah kalau masyarakat masih berterusan mahu bercakap tentang isu ini. Terpulanglah kepada mereka.

No comments:

Translation Services
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails