Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Ana, Aidit berpisah


ANA RAFFALI berusaha sehabis baik untuk membuktikan trofi Juara Lagu ke-25 yang menjadi miliknya baru-baru ini merupakan satu pengiktrafan yang tidak pernah silap.

Barangkali seperti tajuk single terbarunya, Sehabis Baik, yang kini mula berputar di corong radio, Ana sekali lagi mengejutkan banyak pihak apabila menubuhkan sebuah syarikat pengurusan sendiri, About The A Letter Sdn. Bhd. yang akan menguruskan segala keperluan dan pergerakan kariernya dalam bidang muzik.

Penyanyi lagu Tolong Ingatkan Aku itu kini bukan lagi berada di bawah pengurusan komposer Aidit Alfian yang bertanggungjawab membawanya ke dunia seni.

Pengunduran Ana daripada pengurusan Indah Karya Sdn. Bhd. yang dimiliki Aidit itu berjaya dihidu oleh Sensasi Bintang.

Aidit yang dihubungi bagaimanapun tidak mahu membesar-besarkan isu itu, sebaliknya menyerahkan hak itu kepada kebijaksanaan Ana. Sebagai seorang artis yang bijak mengatur haluan muzik, Ana seharusnya menjadi orang pertama yang mengulas tentang perkembangan dirinya.

Sensasi Bintang: Ada khabar terbaru mengatakan anda tidak lagi bernaung di bawah syarikat Aidit?

ANA RAFFALI: Ya, benar. Perkara itu dilakukan secara baik. Rasanya semua orang tahu saya memiliki sebuah studio fotografi, About The Letter A Studio, ia cuma dikembangkan menjadi sebuah syarikat, About The Letter A Sdn. Bhd. yang akan menguruskan perjalanan karier saya dalam bidang muzik. Sekarang, saya berada bawah pengurusan label sendiri.

Sudah lama merancang untuk bergerak sendiri?

Sebenarnya, sejak bersama Indah Karya, abang Aidit ada memberitahu, sampai masanya nanti saya boleh bergerak sendiri. Setelah tiga tahun bersama, rasanya inilah masa yang paling sesuai. Sudah tiba masanya untuk saya lebih bertanggungjawab terhadap karier dan mencari peluang-peluang lain yang sebelum ini tidak saya terokai.

Sejak bila keluar daripada pengurusan Indah Karya?

Baru-baru ini sahaja, sekitar pertengahan Februari ini. Sebenarnya saya masih ada kerjasama dengan Indah Karya dari segi produksi dan penerbitan muzik. Pengurusan sahaja yang berbeza lagipun pengurusan dan penerbitan muzik suatu perkara yang berlainan. Rasanya tiada masalah dan bagi saya, dari segi penerbitan muzik, pasukan Indah Karya adalah yang terbaik.

Adakah pengunduran anda dari Indah Karya berpunca daripada salah faham sehingga kedua-dua pihak tawar hati untuk terus bekerjasama?

Tidak, kami tidak bergaduh. Sampai hati tuduhan sebegitu dilemparkan kepada saya. Saya dan pasukan Indah Karya masih ada dan akan ada lagi kerjasama dari segi muzik. Bagi saya Aidit Alfian sudah seperti abang, dialah guru terbaik yang mengajar saya tentang industri muzik. Tak mungkin saya akan melupakan orang yang bawa dan ajar macam-macam kepada saya tentang muzik.

Cuma, sekarang saya mahu buktikan segala tunjuk ajarnya itu tidak sia-sia dan akan saya gunakan pengalaman bersama Indah Karya untuk menjadi seorang anak seni yang matang. Ini cara saya membalas budi mereka terhadap saya untuk membuktikan ilmu yang telah diterapkan mereka tidak sia-sia. Macam ibu bapa juga, sampai masanya mereka kena lepaskan anak-anak untuk berdikari dan membentuk masa depan sendiri.

Jadi tidak betul desas-desus mengatakan kalian bergaduh dan anda sudah lupa jasa?

Perkara itu takkan berlaku. Saya bukannya keluar sepenuhnya daripada Indah Karya, saya cuma diberi sedikit kebebasan untuk lebih bertanggungjawab terhadap perjalanan karier saya. Jadi bila ada syarikat sendiri, pihak luar akan nampak saya lebih serius dalam bidang ini. Sampai bila saya mahu bergantung harap kepada abang Aidit, takkan saya sahaja artis naungannya yang harus diberi tumpuan.

Alasan paling kuat Ana untuk bergerak sendiri?

Saya mahu melebarkan porfolio seni saya, mahu berdikari dan bertanggungjawab terhadap karier sendiri.

No comments:

Translation Services
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails