Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Perceraian itu sungguh menyakitkan - Fiza Elite


SETIAP wanita yang mendirikan rumah tangga bersama belahan jiwa mereka pasti mahu ikatan suci yang dibina akan terus kekal sehingga ke akhir hayat.

Apatah lagi dengan kehadiran cahaya mata dilihat mampu mengukuhkan lagi kerukunan dan keharmonian perkahwinan yang dibina atas dasar cinta itu.

Namun, sebagai seorang hamba Allah SWT, setiap insan harus percaya dan berpegang teguh kepada ketentuan Qada dan Qadar apabila apa yang diharapkan itu tidak berakhir dengan kebahagiaan yang berpanjangan.

Tanyalah kepada mana-mana wanita, pasti tiada siapa yang mahukan perkahwinan mereka berakhir dengan perceraian walaupun gelora dan badai rumah tangga adalah perkara yang tidak boleh dielakkan.

Begitu juga dengan wanita jelita bernama Siti Zaidatul Fiza Abdul Halim atau lebih dikenali dengan nama pentas, Fiza yang mengakui hatinya cukup terusik apabila membicarakan tentang perceraian.

Apatah lagi perceraiannya dengan bekas suaminya, Ahmed Farriq Zainul Abidin adalah berpunca daripada agenda pihak tertentu yang ternyata mahu melihat istana cintanya runtuh bagaikan istana pasir.

Sehingga kini, dia kesal dan teramat sedih dengan fitnah yang tersebar luas sehinggakan perkahwinannya yang pada mulanya dapat diselamatkan akhirnya terkandas di pertengahan jalan.

"Kalau diikutkan, saya tidak mahu lagi bercerita tentang perceraian ini kerana saya lebih selesa untuk menumpukan fokus serta perhatian saya terhadap dunia seni.

"Tetapi, mahu atau tidak, kadang-kala apabila memikirkan kembali apa yang berlaku, hati saya menjadi geram dengan fitnah yang melanda perkahwinan saya.

"Saya pasrah dengan apa yang berlaku dan sehingga sekarang pun, hubungan saya dengan bekas suami dan keluarga mertua masih lagi baik seperti biasa.

"Apa yang saya harapkan cukup-cukuplah dengan cerita kurang enak dan dusta yang berterusan dilemparkan kepada saya," tegas Fiza saat diajak berbicara tentang kehidupannya kini.

Wanita berusia 31 tahun itu ditemui pada majlis pelancaran program terbaru Astro Prima yang berlangsung di Saloma Bistro, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Fiza dan Ahmad Feriq mendirikan rumah tangga pada tahun 2006 dan hasil perkahwinan mereka telah dikurniakan dengan dua orang cahaya mata comel, Ferra Aryanna, 3, dan Feeya Adyrra, 2.

Entah di mana silapnya, Fiza sendiri tidak mengerti mengapa ada pihak yang seakan-akan dengki dan iri hati dengannya sebaik sahaja dia meluahkan hasrat untuk kembali aktif sebagai seorang pelakon.

Hasratnya hanya satu iaitu mahu mengisi masanya dengan dunia yang cukup dicintainya di samping dapat bertemu kembali rakan-rakan seperjuangan selepas berehat kerana menumpukan perhatian kepada keluarga.

Tetapi, nampaknya keikhlasannya untuk mencari rezeki yang halal dalam bidang ini mula diragui lebih-lebih lagi selepas dirinya terheret ke kancah kontroversi bersama seorang jurukamera, Abdul Malik Marwi yang merupakan bapa kepada pelakon remaja, Erin Malek.

Memang tidak dinafikan, nama Fiza dan Malik cukup hangat diperkatakan sepanjang tahun lalu lantaran gosip yang bertebaran mengatakan mereka mempunyai hubungan sulit.

Keadaan menjadi lebih parah apabila Fiza dikatakan menjadi punca utama keretakan rumah tangga Malik dengan isterinya sehingga menyebabkan hubungan Erin dan Fiza dikatakan agak tegang.

Mengulas tentang kisah itu, Fiza perlahan-lahan menghela nafas sambil menyisir rapi rambutnya yang panjang mengurai itu.

"Apa yang berlaku antara saya dan Malik hanya Allah sahaja yang tahu kebenarannya. Hubungan saya dengannya tidak lebih hanyalah sebagai seorang sahabat dan ia kekal sehingga ke hari ini.

"Sebagai kawan, saya rasa bukanlah satu kesalahan untuk kami berkongsi cerita dan masalah yang dihadapi tetapi nampaknya, ada pihak yang mengambil kesempatan itu lalu menyebar fitnah.

"Saya sendiri tidak faham mengapa kisah saya berkawan dengan orang lain tidak pula dihebohkan. Sebaliknya hubungan saya dengan Malik pula dijaja dan diperbesarkan.

"Akhirnya, yang menjadi mangsa adalah saya dan Malik. Pastinya penyebar fitnah itu kini berasa puas apabila melihat rumah tangga kami runtuh dan musnah," cerita wanita kelahiran Pulau Pinang ini panjang lebar.

Tambah Fiza, orang luar hanya tahu berkata dan bercerita sedangkan realiti sebenarnya, mereka tidak tahu dan ia bukanlah seperti yang disangka.

Lantaran tersebarnya cerita yang tidak berasas itu, gelaran perampas, wanita gatal dan pelbagai label negatif dengan pantas diberikan kepada Fiza.

Hanya melempar sekuntum senyum, Fiza tidak kisah dengan apa yang mahu diperkatakan masyarakat tentang dirinya.

"Sebenarnya dari dulu lagi saya digelar dengan pelbagai panggilan negatif. Mungkin ada kaitan dengan watak yang sering saya bawakan dalam drama (ketawa).

"Saya tidak kisah apa yang orang nak kata tentang saya kerana kini saya mahu meneruskan hidup dan fokus kepada kerjaya serta anak-anak.

"Setakat ini, enam bulan menjalani kehidupan sebagai seorang ibu tunggal, semuanya dalam keadaan baik. Saya gembira dengan kehidupan saya sekarang," kata pelakon drama rantaian Natasha, Suraya dan Shah Jehan ini lagi.

No comments:

Translation Services
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails