Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Kenapa sasar saya? - Mimie O.N.E

BERKELAKUAN seperti orang tak normal, Shamimi Amalina Norhisham atau lebih dikenali dengan panggilan Mimie kali ini terkena lagi. Merupakan satu-satunya anggota wanita dalam kumpulan One Nation Emcees (ONE), Mimie bagai tidak dapat lari daripada kontroversi sama ada cetusannya secara sengaja atau tidak. Kali ini, Mimie berdepan dengan tuduhan ‘ting tong’ di khalayak ramai dalam sebuah majlis hiburan baru-baru ini. Bila dah jadi begitu, maka ramailah yang mula buat spekulasi bahawa Mimie seolah-olah seperti berada di bawah pengaruh luar. Ada yang kata, Mimie terhuyung-hayang sebab pengaruh alkohol, ambil ‘barang’ dan macam-macam tohmahan lainlah! Maka, banyaklah yang mengaku sakit mata melihat perangai dan kerenah si Mimie yang tak tentu arah ni. Iyalah, dalam majlis kenapa nak ting tong pula kan. Situasi itu menyebabkan Mimie dikecam kerana dianggap tidak menghormati majlis dan tetamu yang hadir. Pancaindera membuka ruang buat Mimie untuk memberikan penjelasan mengenai apa sebenarnya yang berlaku. Lalu ini jawapan Mimie. Dituduh‘ ting tong’ dalam sebuah majlis baru-baru ini, apa cerita ni Mimie? Buat hal apa pula kali ni? Saya tak faham kenapa orang menganggap saya tak normal ketika itu. Saya normal okey! Apa yang lebih mengejutkan ada yang melabel saya dengan perkataan ‘ting tong’. Apa tu? Saya okey saja masa hal tu berlaku. Jadi apa yang berlaku sebenarnya. Cuba cerita dengan jujur. Entahlah. Apa yang saya tahu, saya dijemput untuk buat persembahan bersama kumpulan O.N.E. Tak ada apa yang aneh pun. Jadi apa masalahnya? Kalau tak aneh maka tak adalah orang mengata. Semua orang nampak Mimie macam ‘ting tong’ ketika itu. Memang masa tu saya datang untuk menyanyi dan buat persembahan. Lagu yang kami nyanyikan lagu Anak Kampung. Semua orang tahu lagu tu lagu rancak, tak akanlah saya nak kaku di atas pentas? Kalau nak sentuh bab menari, saya memang agresif. Sebagaimana saya buat persembahan di mana-mana tempat lain, macam itu jugalah saya ketika di atas pentas. Jadi apa yang tak kenanya? Mimie didakwa berkelakuan tak normal, macam orang tak betul sejak masuk ke dalam dewan lagi. Apa alasan Mimie? Kalau orang nak cakap pasal karakter saya, memang itulah karakter saya. Seorang yang happy go lucky. Takkanlah sebab saya seorang saja wanita yang berambut panjang, agresif dan menari gila-gila di atas pentas sedangkan artis lain yang datang boleh dikategorikan sopan dan baik, maka saya dijadikan sasaran untuk orang mencipta isu? Padahal, saya sangat okey dan kawan-kawan saya pun tahu (keadaan) saya okey. Jadi Mimie cuba katakan yang ada pihak cuba cari kesalahan Mimie dengan sengaja? Begitu? Ya. Mungkin mereka tengok saya ni mudah dijadikan sasaran untuk cerita-cerita begini, maka orang buat. Saya anggap ini satu dugaan. Sebelum ini pun saya dah pernah terkena. Jadi artis ni biasalah... sekali dua memang akan terkena. Tapi saya nak orang tahu yang saya tak ‘ting tong’. Istilah ‘ting tong’ menunjukkan (perangai) saya gila-gila tu lainlah. Itu memang karakter saya. Tapi ‘ting tong’ sebab benda lain memang salah. Ada yang buat spekulasi Mimie jadi begitu sebab berada di bawah pengaruh luar. Sama ada mabuk atau ambil ‘barang’. Apa komen Mimie? Mabuk? Majlis tu tengah hari kot. Nak mabuk tengah hari buta? Mengarutlah. Janganlah sampai macam tu buat cerita pasal saya. Tapi saya tak salahkan orang sebab masing-masing ada persepsi sendiri. Macam saya boleh buat persepsi sendiri tentang orang walaupun saya tak kenal orang tu. Macam tu jugalah orang lain. Reaksi Mimie bila dapat tahu mengenai isu ini? Saya memang tergelak. Malah kawan-kawan yang kenal saya pun ketawa sebab mereka tahu saya macam mana. Saya memang selalu ‘ting tong’ (gila-gila). Bukan masa tu saja. Sebab itu adalah diri saya yang sebenar. Buat apa saya nak ‘plastik’ dan hipokrit, depan orang saya buat-buat sopan, di belakang saya jadi agresif. Itu seperti saya menipu diri sendiri. Tapi terus-terang, saya tak marah pun benda macam ni terjadi sebab saya tahu, bila orang tak kenal saya maka inilah jadinya. Bagi mereka yang kenal, mereka akan tahu Mimie ni orang yang bagaimana. Jadi memang tak kesallah perkara macam ni berlaku? Orang cuba nak rosakkan nama Mimie. Takkan tak marah? Betul saya okey dan terima hal ini dengan terbuka. Tapi saya mengaku, bila isu ini keluar, ibu saya bertanya pada saya dan tak suka dengan cerita macam tu. Bukan mudah untuk saya memandangkan dia cukup arif dengan dunia penyiaran dan hiburan. Nak tak nak saya kena hadapi dengan senyuman. Mungkin lepas ni Mimie kena kawal sikit kelakuan. Iyalah, tak semua orang di Malaysia ni suka dengan wanita yang ‘huha huha’. Mungkin juga. Saya tak tolak teguran-teguran sebegini. Tapi kalau saya tak agresif, dari awal saya masuk dalam industri dan menang program Gangstarz dulu, mungkin kumpulan saya tak akan menang dan kami tak akan berada di kedudukan sekarang. Tapi saya lega sebab peminat yang kenal, mereka banyak bagi sokongan dan tak kisah sangat dengan hal ini. Apa pun saya minta maaf kepada mereka yang mungkin tak selesa dengan karakter saya. Dalam lima perkataan, bagaimana Mimie kelaskan karakter Mimie? Saya seorang yang misteri, lantang, berjiwa besar, bebas dan periang.

No comments:

Translation Services
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails